Norrköpings Badmintonklubb har som målsättning:

• att bedriva badmintonverksamhet så att alla i klubben känner samhörighet.
  • att ge varje individ möjlighet att utvecklas som badmintonspelare.
  • att bedriva tävlingsverksamhet upp till elitnivå.
  • att ge föräldrar möjlighet och förutsättningar att aktivt engagera sig i barnens badmintonverksamhet.
  • att skapa ett intresse för badminton - som tävlingsspelare, motionär, ledare och funktionär.
  • att medverka till att vidmakthålla och vidareutveckla Racketstadion till en attraktiv och lättillgänglig idrottsanläggning.
  • att vidareutveckla klubben till ett starkt alternativ i Norrköpings idrottsliv.
  • att aktiviteter i klubbens regi skall genomföras i drogfri miljö

Norrköpings Badmintonklubb (NBK) bildades 1943.
Eftersom badminton är en relativt ung sport i Sverige är NBK en av landets äldsta klubbar. Vår första träningslokal låg i dåvarande Kommunala Mellanskolan, idag KomVux. Efter att ha flyttat runt i olika träningslokaler och med Mässhallen som tävlingsarena, bildades 1979 en ekonomisk förening bestående av NBK och några av Norrköpings tennisklubbar för att skapa möjlighet till samlat badminton -och tennisspel i Norrköping.
Den ekonomiska föreningen driver Norrköpings Racketstadion i egen regi och vi har mycket fina möjligheter att bedriva vår tränings-och tävlingsverksamhet i en välskött anläggning.
NBK har genom åren fått fram ett antal spelare av mycket god Sverigeklass och har i seriesammanhang pendlat mellan div 1 och 3. Idag återfinns serielaget i div 1 Mellan.
NBK har idag ca 150 medlemmar varav drygt 70 är aktiva.